Manuele Lymfedrainage

Manuele lymfedrainage.(MLD)

Wanneer ons lymfe systeem normaal functioneert speelt ze een uiterst belangrijke rol in ons immuniteitssysteem en het afvoeren van afvalstoffen. Wanneer de lymfecirculatie niet meer goed werkt uit zich dat in allerlei gezondheidsproblemen zoals o.a. hoofdpijn, zware benen, vochtophopingen, futloos, en pijnklachten door vochtophoping. Lymfe vaten bevinden zich direct onder de huid. Wanneer het lymfevaatstelsel de toevoer niet aan kan, begint dit zichtbaar te worden doordat een arm of een been in korte tijd in omvang toeneemt. Dit lymfe vocht kan, als het niet wordt afgevoerd, een hard gevoel of een strak gevoel aan de huid geven. Manuele lymfedrainage ( MLD) is een subtiele zachte massage , waarbij door zachte handgrepen de lymfevloeistof wordt verplaatst, met als doel de afvoer van het overtollig (weefsel)vocht te bevorderen.  MLD is gericht op de aanpak van vochtophoping onder de huid en heeft de mogelijkheid aandoeningen te behandelen die bij de sport/ ontspannings massage als contra-indicatie gelden. Bijv zwellingen als gevolg van blessures (verstuikingen e.d.) Dit kan bijna meteen behandeld worden, om zo de hersteltijd te bekorten en pijn te verminderen. Daarnaast werkt de lymfedrainage herstel-bevorderend bij o.a. operatieve ingrepen , zoals een okselklier- of borstoperatie met pijn en/of zwellingen in de arm als gevolg.

De positieve effecten van lymfedrainage:

• het afweersysteem wordt versterkt
  • spanningen verdwijnen
  • bevordert de celvernieuwing
  • stimuleert de aanmaak van nieuwe lymfevaatjes
  • verhogen van bloed en lymfestroom
    • een betere afvoer van afvalstoffen

Bij (cosmetische-) operaties is het aan te raden om de behandeling al voor de operatie te beginnen en 2 of 3 dagen na de operatie te hervatten om zoveel mogelijk rendement uit de behandeling te halen. De herstelperiode kan op deze manier met een derde worden verkort en bovendien genezen de littekens beter en mooier.

Het aantal behandelingen dat nodig is om resultaat te boeken varieert en is sterk individueel bepaald. Over het algemeen zal er al kort na de start van de behandeling vermindering van de symptomen optreden. Voor een langer aanhoudend resultaat zijn er gemiddeld 4 tot 6 behandelingen nodig, waarna er overgeschakeld kan worden op een “onderhoudsdosis”.
Deze kan variëren van 1 x per maand tot een kort behandelkuurtje wanneer de klachten weer de kop op steken. Ook het volledig wegblijven van de symptomen behoort tot de mogelijkheden.

MLD voelt zacht aan, maar het effect op de afvoer van opgeslagen afvalstoffen uit het hele lichaam is groot.

De MLD is verder ideaal te combineren/ondersteunen met ortho-kinesiotaping!