Sportmassage

Een sportmassage is gericht op het onderhouden van de conditie van uw spieren.
Door de verhoogde doorbloeding tijdens de massage is het mogelijk afvalstoffen sneller uit het spierweefsel af te voeren en voedingsstoffen toe te laten, wat een sneller herstel mogelijk maakt. Een regelmatige massage draagt bij tot hogere prestaties en sneller herstel.
Ook kunnen voorstadia van mogelijke blessures ontdekt en behandeld worden.

Klaar met de behandelingen bij de fysiotherapeut, maar nog niet om uw sport uit te oefenen, laat u verder begeleiden door een sportmasseur!
Hij kan u adviseren v.w.b. aangepaste trainingsvormen om verdere degradatie te voorkomen van uw omliggend spierweefsel tijdens een herstelperiode, zodat u beter voorbereid weer aan uw eerste training of wedstrijd kunt beginnen.
Ook kan een preventieve tape of bandage ervoor zorgen, dat u tijdens uw eerste belasting beter beschermd bent om een terugval in uw blessure te voorkomen.

Sportmassage/verzorging voor de topsporter op elk niveau!
Als u vooruitgang in uw sport wilt boeken heeft u te maken met een wankel evenwicht tussen belasting en belastbaarheid. Uw lichaam weet zich in de regel snel aan te passen aan steeds hogere belasting bij een progressieve trainingsvorm, maar overschrijding van de belastbaarheid dient zich helaas aan in de vorm van (sport)blessures en geeft een terugval in uw progressie. Leren te accepteren wat de belastbaarheid van uw lichaam is, is vaak moeilijker dan de grens van die belastbaarheid te overschrijden.
Bij een intensieve begeleiding kijkt uw sportmasseur naar uw statiek, voert funktietesten uit en masseert met verschillende technieken en intensiteit.

Doel van de sportmassage

Voor de inspanning: preventieve massage om problemen te voorkomen
Gericht op de inspanning: preperatief
Na de inspanning: curatief: herstellend.

Het effect van de massage wordt bepaald door

• de manier waarop de massage wordt toegepast
  • welke handgreep en welke doseringsmogelijkheid wordt toegepast: druk, richting, snelheid
  • gebruik van massageolie
  • hoe kleiner het oppervlak, hoe intensiever
  • frequentie
  • tijd

De indicaties voor sportmassage

• a. gezonde sporter
  • spierpijn (vermoeidheid)
  • hypertonie ( verhoogde spiertonus)
  • hypotonie ( verlaagde spiertonus)
  • slechte doorbloeding
  • plaatselijke vermoeidheid

De contra-indicaties voor sportmassage

• absolute algehele contra-indicaties: koorts, infecties, te veel pijn, extreme uitputting, pathalogieën, onbekende huidaandoeningen
  • absolute lokale contra-indicaties: trombose, ontsteking in bv knie, fracturen (als niet geconsolideerd)
  • relatieve contra-indicaties:  omstandigheden waarbij je alleen mag masseren als je rekening met het te ontziene lichaamsdeel houdt, niet besmettelijke huidaandoeningen, menstruatie, zwangerschap, spataders, als iemand pas gegeten heeft, sterk behaarde huid.