zwangerschapsmassage

Wanneer je in verwachting bent, gebeurt er van alles in je lichaam. Er kunnen mogelijk wat fysieke of mentale ongemakken ontstaan, waarbij massage een verlichtende ondersteuning kan bieden.

Daarom geef ik massage voor aanstaande moeders.  Helemaal gericht op het beleven van jouw eigen lichaam, met alle veranderingen die daar tijdens je zwangerschap bij horen.Door een massage met een diep ontspannende werking te ervaren, kom je als aanstaande moeder weer in contact met jezelf. Vanuit dit contact met jezelf kan er ook meer ruimte ontstaan, om contact te maken met je kindje. Dit versterkt de band tussen jou en je kindje..

Mama massagebaby-729365_1280 (1)

Ook na de bevalling is er nog van alles gaande in je lichaam. Er wordt wel eens gesteld dat "ontzwangeren" net zolang duurt als de hele zwangerschap. Tel daarbij op dat de baby veel aandacht van je vraagt en je kunt je voorstellen dat het na de bevalling net zo belangrijk is om regelmatig de tijd te nemen om te ontspannen en weer in contact te komen met je lichaam. Daarbij is inmiddels bewezen dat massage een helende werking heeft en/of preventief werkt, bij (het ontstaan van) een postnatale depressie.

Een zwangerschapsmassage of mama-massage is doorgaans 75 minuten. Vooraf aan de massage, nemen we de tijd om te  bespreken  wat je verwacht van de massage en of er sprake is van fysieke belemmeringen.  Je kunt ervoor kiezen om éénmalig te komen, maar vaak is het fijn om gedurende de gehele zwangerschap om de zes weken een massage te ontvangen.

Kosten voor een behandeling zijn € 65,-

Je mag geen massage hebben wanneer je een van onderstaande klachten hebt. Mocht je twijfelen of je een massage mag hebben, neem dan contact op met je verloskundige voor meer informatie. Ik heb de contra indicaties onderverdeeld in lokale contra indicaties en algehele contra indicaties. Bij algehele contra indicaties mag helemaal niet gemasseerd worden.

Algehele contra indicaties:

• Hartklachten
  • Hoge bloeddruk
  • Infecties of infectieziekten
  • Verhoging of koorts
  • Kanker
  • Herstelperiode na een operatie (tot 6 weken)
  • Trombose
  • Bloedingen
  • Bij vasthouden van vocht onder de ogen

Lokale contra indicaties:

• Ontstekingen
  • Ernstige rugpijn
  • Een open wond of huidirritaties (ook blauwe plekken vallen hier onder)
  • Spataderen
  • Wratten
  • Artritis of Artose
  • Besmettelijke huidinfecties
  • Operatief te behandelen aandoeningen
  • In de eerste trimester de onderbuik en onderrug niet masseren

Daarnaast word er aangeraden wanneer je eerdere miskramen hebt gehad, in de eerste 12 weken geen massage te komen nemen. Daarna in overleg met je verloskundige en/of huisarts.