Dorn Therapie

DORN THERAPIE. De zachte werveltherapie volgens Dorn

11212721_843646715710843_4047868579451667974_oMidden in ons lichaam bevind zich de wervel kolom . Deze bestaat uit verschillende beweegbare delen. Die zijn normaal in een symmetrisch en dynamisch statisch evenwicht.(staan netjes opgestapeld).
We kunnen allemaal situaties bedenken die ervoor zorgen dat de rug een "knauw" krijgt.(verstappen ,vallen, maar ook lopen op losse ondergrond bijvoorbeeld in het bos )
Meestal is het lichaam prima instaat deze "knauw" te herstellen,maar soms is je lichaam niet meer instaat dit te doen en heeft hulp nodig. ( Resetten van de computer.)
Met Dorn therapie brengen we het geraamte weer op orde en komt er een gevoel van welzijn over ons.

10646690_843646679044180_2154788596600350113_nHet corrigeren van het niet aangeboren beenlengte verschil is de basis van de Dorntherapie.
Heel veel van onze klachten komen voort uit een minimaal beenlengte verschil. Dorn therapie , en de oefeningen voor thuis zorgen ervoor dat dit "niet aangeboren "beenlengte verschil wordt opgeheven. Meestal zijn 3 behandelingen voldoende. 10 dagen na de eerste en dan 2 á 3 weken daarna nog 1 .
Klachten als gevolg van minimaal beenlengte verschil kunnen bijvoorbeeld zijn :
-rugpijn
-voetproblemen ( hielspoor, overdadig eelt aan 1 voet, halux valgus)
- niet lang op beide benen kunnen staan

11289628_843646689044179_7022840857923358296_oLangs de wervelkolom lopen meridianen. Die in de reguliere geneeskunde niet worden meegenomen in de behandeling. Dit klinkt heel zweverig maar deze wetenschap bestaat al 3000 jaar
Door een lichte verschuiving van wervels komen deze meridianen ook in het nauw te zitten en veroorzaken daardoor ook weer klachten.

Dorn therapie is absoluut geen kraken !!! Door het mee bewegen van de armen of de benen kunnen we met een lichte druk de wervels of het SI gewricht weer terug brengen op zijn plaats. De behandelingsperiode  is maar kort meestal zijn 3 tot 5 behandelingen genoeg.

De beweging van de ledematen is essentieel . Daardoor ontspannen de speren en is de behandeling minder pijnlijk en voor de behandelaar minder zwaar.

De eerste behandeling bestaat vooral uit het behandelen van het probleemgebied , maar bij een volgende behandeling wordt er een totale behandeling geven waardoor we het hele lichaam kunnen resetten.

Veel voorkomende raecties na een Dorn behandeling zijn

• meer energie
  • hoofdpijn
  • ontlasting en urine anders van kleur, geur en hoeveelheid
  • beurs gevoel
  • spierpijn omdat het lichaam anders staat

Na een Dorn behandeling 2 dagen rustig aandoen. Geen zware dingen tillen.Tijdens de Dorn behandeling worden namelijk de spieren , bindweefsel en gewrichtsbanden gestabiliseerd.

Veel water drinken na de behandeling .

Er zijn een aantal contra-indicaties

• acute migraine
  • verlammingsverschijnselen
  • langdurig gebruik van cortisonen ( verhoogde kans op botbreukeen)
  • direct na een ongeluk of operatie. Minimaal 6 tot 8 weken wachten
  • acute ontstekingen of koorts . Bij jicht kan de behandeling plaatsvinden als de temperatuur van het gewricht weer goed aanvoelt.
  • Immobiele patiënten. Je moet kunnen staan en zitten om de behandeling te kunnen ondergaan
  • acute hernia. Een chronische hernia heeft veel baat bij de behandeling.
  • na een operaties kan het wel als de wond genezen is en er geen ontstekingen aanwezig zijn.
  • zwangerschap. de eerste 3 maanden van de zwangerschap kunnen we niet de onderrug behandelen. wil je echter zwanger worden en heb je last van je onderrug. kom gerusst voor een behandeling. dit heeft misschien zelfs wel een positief effect

Ik neem altijd een anamnese af voordat ik de behandeling begin.